Kunder i butikken? Tilfredse brugere?

Hvordan tænker du på de borgere der gæster biblioteket i løbet af en dag – det være sig fysisk eller virtuelt? Som kunder der skal gøres tilfredse? Eller som brugere der skal betjenes bedst muligt?

Er der overhovedet nogen forskel? Nej, måske ikke på de to konkrete formuleringer, men på selve de to begreber forekommer der mig at være nogle markante forskelle.
“Den offentlige sektor er til for borgerne og ikke for noget som helst andet” siger Helle Thorning-Schmidt til Mandag Morgen ifølge Information 30.1.2007.
Betyder det at kunden/borgeren altid har ret og at tjeneren/den ansatte blot skal bøje sig i støvet og bestræbe sig på at opfylde kundens ønsker? Tja, taget for pålydende gør det vel. Det lyder som en genklang af regeringens kontraktpolitik – og vel dermed endnu et forsøg på at slå Anders Fogh ved at være endnu mere Anders Fogh end manden selv. Men værre er det næsten at udtalelsen, også læst i sin kontekst, helt ser bort fra den offentlige sektors rolle i relation til forskellige samfundsproblemer. Væk er fuldstændig borgerens eget ansvar og konverteret til et spørgsmål om rettigheder og minimumsstandarder. Væk er fokus på hensynet til andre på ventelisterne og lighedsprincipperne i relation til sundhedsvæsenet. Ser vi ud fra min verden så betyder udtalelsen, at væk er fokus på bibliotekernes rolle i relation til livslang læring og som stedet man kan hente de informationer og den uddannelse man måtte mangle af den ene eller anden grund. Bibliotekernes rolle i relation til at være med til at skabe grundlag for at etniske minoriteter kan integreres i det danske samfund med meget mere – disse ædle formål baseret på borgernes medbestemmelse og medindflydelse nedtones til fordel for at man kan måle hvor lang tids ventetid der er på den nyeste bestseller. Og fokus er på borgernes rettigheder når disse rettigheder måtte blive trådt under fode. For at sætte signalerne på spidsen.

Hvorfor skal vi ikke hellere satse på at have tilfredse brugere som tager konkret medansvar i forhold til det kommunale selvstyre og institutionernes funktion og målsætning? Nærdemokrati i stedet for centralismens standardiserede målsætninger.
Jeg har på ingen måde noget imod at have tilfredse kunder i butikken – men jeg har det allerbedst når jeg også opfatter dem som mere end kunder, som brugere med en forståelse og ansvar for hvad det er for et serviceapparat de trækker på. Det forventer jeg af brugere snarere end af kunder i butikken…

1 Response to “Kunder i butikken? Tilfredse brugere?”


  1. 1 Vera Kelgart marts 22, 2007 kl. 11:58 am

    “Kundegørelsen” af enhver bruger – som måske er en slags parallel til “McDonaldiseringen” af samfundet – har vel fået vind i sejlene, fordi regeringen slog sig op på et korstog mod “smagsdommere”.
    Kvaliteterne i vores samfund – solidariteten og velfærden – kan kun opretholdes, hvis vi ser på helheden. Ligestilling kræver positiv særbehandling af grupper med særlige behov, og det er ikke omkostningsneutralt. Men nok billigere i det lange løb, og i hvert fald mere etisk. Folkeoplysning er en så vigtig biblioteksopgave som nogensinde. Men den har jo i sig et vist element af “smagsdom”. Et vist element af at noget er vigtigere end andet. Og som sådan et vist element af modsætning til den rene forbrugerisme. Politikere er nok bange for at miste popularitet …


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s





%d bloggers like this: